Dyslexie
Kinderen met dyslexie (of leesachterstanden) kunnen enorm geholpen zijn met een kleine aanpassing binnen het onderwijsaanbod. Hierdoor ligt de nadruk niet meer op hun zwakte, maar kan er gericht worden op hun sterke kanten!
ICT kan hierin een prachtige rol spelen. Of het nou gaat om auditieve of visuele ondersteuning. Het helpt het kind!
Digitale ondersteuning dyslexie
Binnen Office365 of Google zijn hier al vele tools mogelijk. Van vertaling tot tekstuele ondersteuning. De vele functionaliteiten kunnen al in basis helpen! Uit ervaring kan ik zeggen dat het de moeite waard is om te kijken naar een passend middel. Hierin is een ontzettend breed aanbod mogelijk; dat het doen besluiten lastig maakt. Voorop staat dat het voor de persoon in kwestie werkbaar moet zijn. Hierop dient de schoolsituatie ervoor te zorgen dat dit mogelijk is, binnen al haar mogelijkheden,
ICT-wijs heeft ervaring met verschillende applicaties, bijvoorbeeld: Kurzweil, Alinea Suite, Daisy speler en standaard audio bestanden voor toetsafnames.
Kurzweil ondersteunt bij het functioneel lezen en functioneel schrijven. Door de tekst te laten voorlezen, wordt het decodeerprobleem van de leerling weggenomen en kan de leerling zich beter richten op de betekenis van de tekst. Met behulp van de woordvoorspeller en spellingscontrole kan de leerling zijn/haar aandacht op andere aspecten van de tekstconstructie richten.
Alinea ondersteunt bij het functioneel lezen en functioneel schrijven. Door de tekst te laten voorlezen, wordt het decodeerprobleem van de leerling weggenomen en kan de leerling zich beter richten op de betekenis van de tekst. Met behulp van de woordvoorspeller en spellingscontrole kan de leerling zijn/haar aandacht op andere aspecten van de tekstconstructie richten.
Hoewel Dedicon-bestanden al langere periode een positieve bijdrage hebben geleverd bij aanpassingen voor kinderen met dyslexie, Lijkt de praktijk toch te veranderen. Verschillende programma’s, dus verschillen in aanbod en toepassing(en)!
Regelgeving
Zowel de school als ouders (en dus ook de leerling) heeft te maken met wet- en regelgeving. Het is van belang dat iedereen weet waar aan toe te zijn. Hierin is een goede afstemming tussen partijen van belang, maar ook dient er rekening te worden gehouden met de mogelijkheden en beperkingen van betrokkenen.
Mail ons voor meer informatie en mogelijkheden op maat: info@ict-wijs.nl