Elke leerkracht zal het herkennen; lesgeven doe je vanuit je hart en met heel veel passie!

Hoewel kinderen vanuit deze gedachten en gevoelens niets te kort zullen komen, vind ik het belangrijk ook de leerkracht daadwerkelijk toekomt aan deze primaire taak. In deze tijd komt er veel op ons af en beseffen we ons hoe veelzijdig wij zijn als leerkracht, schoolteam maar ook als individu.

De rol van ICT
ICT kan hierin een mooie ondersteunende rol vervullen. Maar veelal zien we door de bomen het bos niet meer. Dat is jammer, want ICT is vooral bedoeld ter ondersteuning.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat deze ondersteuning ons onderwijs kan verlichten en de passie van de leraar kan verrijken… “Ja klopt, het vraagt soms net even een andere wijze van benaderen..”

Balans: mogelijkheden vs. beperkingen
Het aanbod van leermiddelen is enorm. Niet alleen de leermiddelen die aansluiten bij de al aanwezige methodes bieden veel mogelijkheden. Ook proberen uitgeverijen en bedrijven mee te bewegen in deze snel veranderende onderwijsmarkt.

Hoewel het aanbod erg verleidelijk is (het ziet er gelikt uit en belooft de school veel!), vergeten scholen soms na te denken over hun eigen onderwijsvisie en af te wegen met welk doel zij gebruik willen maken van een leermiddel. Met name het zorgvuldig afwegen van keuzes vraagt enige zorgvuldigheid; vergelijk dit met het aanschaffen en uitfaseren van een methode.
Net als in elke casus, is het van belang de balans op te maken maar vooral ook te behouden.

Daarbij komen ook andere vragen die bepalend zijn voor een succesvolle aanschaf:
– Is er voldoende kennis aanwezig?
– Beschikt de school over genoeg devices?
– Wat vraagt dit van de huidige infrastructuur?
Het is belangrijk een balans op te maken voor de situatie van de school.